1) Pengenalan
- Seseorang guru perlu sentiasa saling menerima antara satu sama lain dan menyediakan emosi pelajar.
- Ini penting supaya semua pelajar melibatkan diri dalam setiap kegiatan keilmuan yang diadakan di sekolah.
- Emosi pelajar perlu dikekal atau dipertingkatkan dengan pengajaran guru lebih bersifat pembimbing di sisi.
- Guru perlu memahami emosi pelajar kerana perbezaan tingkah laku, sosial dan rohani dalam kalangan pelajar sememangnya.
2) Tanda-Tanda Awal Gangguan Emosi
Aspek emosi yang semakin sukar dilihat dalam kehidupan pelajar kini adalah seperti berikut
- empati iaitu memahami orang lain secara mendalam
- mengungkapkan dan memahami perasaan
- mengendalikan amarah
- kemandirian iaitu berdiri dengan sendiri atau berdikari
- kemampuan untuk menyesuaikan diri
- disukai oleh orang lain
- kemampuan untuk memecahkan atau menghilangkan masalah antara mereka yang berada di sekeliling
- semangat setiakawan
- keramahan
- sikap hormat-menghormati
Kebiasaannya seseorang yang merasa emosinya terganggu adalah seperti berikut
- Kecemasan dan marah
- Sukar tunjukkan emosi tertentu
- Alami kesulitan
- Konflik
3) Gangguan Emosi Boleh Dikategorikan Kepada 3 Kumpulan Iaitu
- gangguan emosi ringan
- gangguan emosi sedarhana
- gangguan emosi berat
4) Punca Gangguan Emosi
- Persekitaran sekolah
- Gaya pengajaran guru
- Peristiwa dalam keluarga
- Pengaruh keluarga
- Pengaruh rakan sebaya
- Tindakan guru
5) Tanda-Tanda Masalah Emosi Dan Sosial Dalam Kalangan Pelajar Adalah Seperti Yang Berikut
- tidak hadir ke sekolah tanpa sebarang sebab munasaba
- selalu mengantuk atau tertidur di dalam kelas
- sentiasa kelihatan letih
- kerap sakit perut
- mudah diserang penyakit
- duduk dalam keadaan yang tidak selesa
- pencapaian akademik yang semakin merosot
- sering berasa cemas, takut dan benci
6) Langkah-Langkah Menangani Gangguan Emosi
- Peranan ibu bapa
- Tindakan guru
- Gaya pengajaran
- Kepimpinan guru
- Kefahaman terhadap minat dan sikap pelajar
- Kerjasama
- Penerapan nilai
- Suasana ceria
- Penerangan jelas
7) Hak Asasi Kanak-Kanak
- Menurut Hak Asasi Manusia, setiap warganegara layak mendapat peluang pendidikan
- semua kanak-kanak berhak untuk belajar bersama-sama.
- kanak-kanak tidak seharusnya diperkecil atau didiskriminasi
- orang dewasa yang kurang upaya, menggambarkan diri mereka sendiri sebagai orang-orang yang terselamat di sekolah khas, mendesak untuk mengakhirkan pengasingan.
- tiada sebab-sebab perundangan untuk memisahkan kanak-kanak daripada pendidikan mereka.
8) Antara Hak Setiap Kanak-Kanak Adalah Seperti Yang Berikut
- untuk dilahirkan, untuk mempunyai nama dan kewarganegaraan
- untuk mempunyai keluarga yang akan menjaga dan menyayangi
- untuk tinggal di dalam komuniti dan persekitaran yang aman dan damai
- untuk mempunyai makanan yang mencukupi dan tubuh badan yang aktif dan sihat
- untuk mendapatkan pendidikan yang baik dan membentuk potensi diri
- untuk diberi peluang untuk bermain dan beriadah
- untuk dilindungi daripada penderaan, eksploitasi, kecuaian, keganasan dan bahaya
- untuk dipertahankan dan diberi bantuan oleh kerajaan
- untuk berupaya mengekspresi pandangan sendiri.
9) Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak
- Perkara 2: tiada diskriminasi
- Perkara 3: diberi pelindungan
- Perkara 6: hak untuk hidup
- Perkara 13: kebebasan bersuara
- Perkara 19: diberi peruntukan undang-undang
- Perkara 23: menikmati kehidupan
- Perkara 28:Hak pendidikan
- Perkara 29: halatuju pendidikan
- Perkara 30: hak dalam komuniti
- Perkara 32: dilindungi dari segi ekonomi
- Perkara 34: tiada eksploitasi
10) Hak kanak-kanak:Seksyen 17
- Dilindungi dari segi fizikal
- Tiada penganiayaan
- Pergaulan yang sihat
- Hak kesihatan
- Kemudahan bekalan makanan
- Elak penderaan emosi
Rujukan Tambahan :
No comments:
Post a Comment