Thursday, 26 February 2015

Bab 6 - Pengurusan Inovasi Dan Perubahan Pendidikan

Inovasi Guru

i.      Bawa perubahan
  • Penuhi keperluan semasa
  • Selesaikan masalah
  • Kembangkan bakat pelajar
  •  Guna pelbagai bahan
  • Tingkatkan kualiti pendidikan
  • Kecekapan bertambah
  • Jana idea kreatif
  • Tidak membosankan
  •  Jadi tempat rujukan
  • Menarik minat pelajar
  • Perlu bersikap terbuka
  • Sokongan pihak pengurusan  
Strategi Pengurusan Inovasi Dan Perubahan
Definisi
Inovasi (asal bahasa Latin) – pembaharuan.
Inovasi sebagai pembangunan teknologi baru @ aplikasi sesuatu teknologi dalam kegunaan tertentu.
Kebolehan untuk mencipta kemahiran di dalam menyelesaikan satu masalah dan peluang untuk meningkatkan atau memperkayakan taraf hidup masyarakat.

Harvard’s Theodore Levitt – innovation is doing new things.

Penciptaan cara-cara baru untuk menyampaikan nilai kepada pengguna.
Penghasilan produk @ kaedah yg baru ke arah keberkesanan pelaksanaan kurikulum. Keadaan di mana individu @ kelompok manusia @ sesebuah organisasi memahami, mengetahui dan mampu aplikasi daya kreativiti.

Inovasi dalam Pendidikan : aktiviti yang melibatkan pembaharuan dan perubahan yang positif dalam pelaksanaan kurikulum dan aktiviti kurikulum yang berkaitan dengan kurikulum di peringkat sekolah.
Hasil cetusan idea yang kreatif dalam aspek kerja untuk meningkatkan kualiti dan produktiviti organisasi sekolah.

Pelaksaan kurikulum – usaha melaksanakan kurikulum melalui bahan-bahan kurikulum, teknologi pendidikan, kaedah PdP serta penilaian pembelajaran.
Pembaharuan – melalui cara, kaedah :
  • Teknik & pendekatan baru yg meningkatkan pembelajaran.
  • Ambil kira kesesuaian kos, masa, tenaga dan penggunaannya.
  • Tingkat kecekapan & keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan serta beri faedah kepada murid. 
Inovasi dalam PdP harus melibatkan:
  • Konsep berfikir secara kreatif
  • Kepintaran kreatif / Tindakan kreatif
  • Faktor & elemen yang merangsang kreativiti / Teknik fikir kreatif
  • Selesai masalah secara kreatif
  • Guru perlu tahu kebolehan, latar belakang, pengalaman dan keluarga mereka – dapat kenal pasti keperluan dan masalah murid.
Tujuan inovasi
Menghasilkan produk @ perkhidmatan baru bagi para pengguna dengan teknologi sebagai terasnya.  Melahirkan sebuah citra masyarakat kreatif, dan negara kreatif.

Keperluan inovasi guru
  • Pengajaran lebih menarik
  • Kejayaan kurikulum
  • Kembangkan potensi pelajar
  • Penyampaian nilai
Adaptasi Pelbagai Inovasi Dan Perubahan

Adaptasi Inovasi Guru

  • Gunakan pelbagai kaedah – bantu murid capai objektif PdP.
  • Sesuaikan dgn keperluan – gaya pembelajaran murid, tajuk pengajaran, jenis pengetahuan, kemahiran yang hendak disampaikan, tahap pencapaian murid, persekitaran pembelajaran, nilai dan sikap yang ingin dipupuk
  • Perlu kerjasama semua pihak
  • Proses interaksi – hasil aktiviti guru dan murid menjadi elemen utama dalam suasana pembelajaran yang spesifik.
Ciri-ciri pendidik kreatif
  • Keupayaan pelbagaikan kaedah PdP sesuai dengan kebolehan murid – bercerita, main peranan, lawatan , peta minda, inkuiri.
  • Fleksibel & terbuka dalm PdP – sedia terima idea murid, galak murid soal, pemaaf, suka kepelbagaian dan kerencaman idea bakat dan tingkah laku murid, gemar layan pertanyaan murid. Sesuaikan PdP dengan gaya pembelajaran murid, tekankan soal minat, intelektual, kreativiti, sikap, penghayatan.
  • Guna alat bantuan terkini – komputer, perisian (software), internet- sesuaikan dengan situasi
  • Beri peluang pelajar jana idea
  • Aplikasi dalam pelbagai situasi – kuatkan daya ingatan 
Kriteria inovasi @ perubahan  :
  • Pengurangan kos operasi – contoh : jimat borang dalam agensi (2 borang kurangkan jadi 1 borang) 
  • Penjimatan masa – penggunaan ICT dlam PdP
  • Peningkatan hasil kerja – contoh: perubahan prosedur periksa kenderaan komersial (JPJ dapat periksa banyak kenderaan)
  • Peningkatan dalam tahap kepuasan hati pelanggan – (penilaian ibu bapa terhadap pengurusan pihak sekolah)
Aspek inovasi dalam pendidikan 
  • Bersifat 'simple' -  berfokus
  • Bermula secara kecil-kecilan – tahu matlamat asal, spesifik
  • Ciptaan masa kini – guna pada masa sekarang, ada aplikasi serta merta.
  • Prinsip inovasi dalam pengajaran
    Keputusan berdasarkan matlamat jelas
  • Bantu rakan/berpasukan
  • Kongsi idea belajar melalui pengalaman 
  • Inovasi perlu dicari
  • Pelaksanaan inovasi dalam pengajaran
    Kreativiti- lihat sejauh mana projek inovasi penuhi ciri-ciri keaslian (idea yang asli) & adaptasi (penambahbaikan dan pengubahsuaian idea asal).
    Hasil inovasi  diukur dengan ambil kira terhadap pelaksanaan dan replicability sesuatu inovasi
    Tahap pelaksanaan -  Lihat sejauh mana ia telah berjaya secara penuh (lepasi peringkat percubaan)
    Secara percubaan – (di peringkat Prototaip)
    Replicability - Lihat sejauh mana ada ciri replicability dan terbukti boleh diguna pakai oleh individu tanpa kos tinggi

Impak (outcome)-  Dinilai melalui kriteria efisen (kecekapan sesuatu inovasi)
Efisien – sejauh mana berkesan dalam menyumbang kepada peningkatan pendidikan negara.

Signifikan - penuhi ciri signifikan, beri impak kepada keberkesanan dan kecekapan PdP.
 
Cabaran pelaksanaan inovasi kurikulum yang berkesan
  • Demografi guru yang berbeza - lokasi sekolah
  • Keupayaan guru dari segi motivasi, sikap, pengetahuan, dan kemahiran tentukan kesediaan guru.
  • Sikap guru (Omar Hashim )
  • Faktor inesia – rasa selesa dan puas hati dengan apa yang dialami
  • Rasa terancam – tidak yakin dalam membuat sesuatu yang baru
  • Masa dan kemudahan – tidak cukup masa dan kemudahan
Tumpuan dalam teori tahap perkembangan guru (Fuller 1975)
 
(i)    Tahap tumpuan peribadi
Tahap survival, rasa terancam dan kurang selamat kerana rasa mempunyai kelemahan, kurang keyakinan diri, kemahiran dan pengetahuan.
Persoalan – bentuk penampilan guru, kehendak dan keperluan pengurusan sekolah.
Sukar laksanakan inovasi – psikologi kurang stabil. 
(ii)        Tahap tumpuan tugas.
Stabil emosi.
Berfikir cara melaksanakan tugas dengan baik seperti penyediaan bahan pengajaran, berkerjasama  dengan rakan setugas, dan sedia terima info baru tentang tugas.
Sedia buat inovasi bila diperlukan. 
(iii)      Tahap tumpuan kesan
Fikir implikasi pengajaran dan inovasi terhadap murid.
Prihatin terhadap kewajaran aplikasi  yang diajar utuk manfaat murid, guru dan masyarakat.
Lebih kritis, tahu rasional dalam melakukan inovasi.
  
Tumpuan guru Model Mengatasi Rintangan Perubahan (1978)
  • Tumpuan tiada berkaitan - kurang beri tumpuan kerana kurang info, inovasi tidak beri kepentingan, kurang ambil tahu
  • Tumpuan berkaitan peribadi - fikir tentang kemampuan diri dan kesediaan membuat inovasi.
  • Tumpuan terhadap self survival.
Persoalan : 
  • Mampukah dari segi kemahiran, kecekapan, pengetahuan dan pengalaman, masa, keluarga, waktu senggang. 
  • Tumpuan berkaitan tugas - laksana inovasi dengan cekap.
  • Tambah baik kecekapan pengajaran, sedia bahan kurikulum yang menarik, guna media pengajaran secara kreatif & kritis, tarik minat murid, wujud interpersonal.
  • Tumpuan berkait kesan - tahap keyakinan tinggi dalam laksana tugas.
  • Inovasi beri impak kepada murid. 
Peringkat adaptasi inovasi dalam pendidikan  :

1.   Individu – dibuat oleh guru kreatif melalui timba ilmu, teliti persekitaran, bina idea hasilkan teknologi baru @ baiki kualiti  @ selesai masalah (modifikasi)

2.   Organisasi – aktif dan prospektif (cari peluang, kuasai keadaan untuk raih keuntungan maksimum).
Organisasi inovatif -  berwawasan, bijak atur strategi
 

Elemen-elemen asas inovasi dalam organisasi (Kelly Dan Littman (2000) :
 
  • Kepekaan – peka persekitaran,
  • Tingkatkan keselesaan dan kualiti muafakat – perbincangan info & fakta 
  • Kepakaran terhad kajian secara bersendirian, tidak khusus & berterusan – tiada kesinambungan
  • Kesan sampingan negatif tidak dipulihkan – ancam kreadibiliti inovasi, sokongan tidak konsisten, wujud perbezaan pendapat, kurang sambutan, banyak kritikan, wujud kekeliruan tentang definisi dan keperluan inovasi
  • Inovasi Dalam  Mendasari Perkembangan Pendidikan
    Inovasi kurikulum – isi pembelajaran, tema, aspek pembelajaran, reka bentuk dan gubahan bahan pembelajaran, strategi, pelaksanaan kurikulum
    Inovasi pengajaran – kaedah, pendekatan, cara, pengurusan, organisasi, perancangan & pelaksanaan pengajaran
    Inovasi profesional – personaliti, cara & budaya, kecekapan, kepakaran, amalan baru, pemikiran baru, adaptasi inovasi
    Inovasi pemikiran -  perkembangan minda yg progresif, fikiran terbuka, pembacaan yg kreatif, cetus idea
    Inovasi persekitaran belajar – suasana dan tempat belajar
    Inovasi pengurusan – inovasi dalam sistem pengurusan, hubungan, sokongan, penyelesaian masalah
    Inovasi teknologi – sumbang kreativiti dalam PdP, pengurusan sekolah
Rujukan Tambahan :


No comments:

Post a Comment