i. Bawa perubahan
- Penuhi keperluan semasa
- Selesaikan masalah
- Kembangkan bakat pelajar
- Guna pelbagai bahan
- Tingkatkan kualiti pendidikan
- Kecekapan bertambah
- Jana idea kreatif
- Tidak membosankan
- Jadi tempat rujukan
- Menarik minat pelajar
- Perlu bersikap terbuka
- Sokongan pihak pengurusan
Strategi Pengurusan Inovasi Dan Perubahan
Definisi
Inovasi (asal bahasa Latin) – pembaharuan.
Definisi
Inovasi (asal bahasa Latin) – pembaharuan.
Inovasi
sebagai pembangunan teknologi baru @ aplikasi sesuatu teknologi dalam kegunaan
tertentu.
Kebolehan untuk
mencipta kemahiran di dalam menyelesaikan satu masalah dan peluang untuk
meningkatkan atau memperkayakan taraf hidup masyarakat.
Harvard’s Theodore Levitt – innovation is doing new things.
Penciptaan
cara-cara baru untuk menyampaikan nilai kepada pengguna.
Penghasilan
produk @ kaedah yg baru ke arah keberkesanan pelaksanaan kurikulum. Keadaan di
mana individu @ kelompok manusia @ sesebuah organisasi memahami, mengetahui dan mampu aplikasi daya kreativiti.
Inovasi dalam Pendidikan : aktiviti yang melibatkan pembaharuan dan perubahan yang positif dalam pelaksanaan
kurikulum dan aktiviti kurikulum yang berkaitan dengan kurikulum di peringkat
sekolah.
Hasil
cetusan idea yang kreatif dalam aspek kerja untuk meningkatkan kualiti dan
produktiviti organisasi sekolah.
Pelaksaan
kurikulum – usaha melaksanakan kurikulum melalui bahan-bahan
kurikulum, teknologi pendidikan, kaedah PdP serta penilaian pembelajaran.
Pembaharuan
– melalui cara, kaedah :
- Teknik & pendekatan baru yg meningkatkan pembelajaran.
- Ambil kira kesesuaian kos, masa, tenaga dan penggunaannya.
- Tingkat kecekapan & keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan serta beri faedah kepada murid.
- Konsep berfikir secara kreatif
- Kepintaran kreatif / Tindakan kreatif
- Faktor & elemen yang merangsang kreativiti / Teknik fikir kreatif
- Selesai masalah secara kreatif
- Guru perlu tahu kebolehan, latar belakang, pengalaman dan keluarga mereka – dapat kenal pasti keperluan dan masalah murid.
Tujuan
inovasi
Menghasilkan produk @ perkhidmatan baru bagi para pengguna dengan teknologi sebagai terasnya. Melahirkan sebuah citra masyarakat kreatif, dan negara kreatif.
Menghasilkan produk @ perkhidmatan baru bagi para pengguna dengan teknologi sebagai terasnya. Melahirkan sebuah citra masyarakat kreatif, dan negara kreatif.
Keperluan
inovasi guru
- Pengajaran lebih menarik
- Kejayaan kurikulum
- Kembangkan potensi pelajar
- Penyampaian nilai
Adaptasi
Pelbagai Inovasi Dan Perubahan
Adaptasi Inovasi Guru
Adaptasi Inovasi Guru
- Gunakan pelbagai kaedah – bantu murid capai objektif PdP.
- Sesuaikan dgn keperluan – gaya pembelajaran murid, tajuk pengajaran, jenis pengetahuan, kemahiran yang hendak disampaikan, tahap pencapaian murid, persekitaran pembelajaran, nilai dan sikap yang ingin dipupuk
- Perlu kerjasama semua pihak
- Proses interaksi – hasil aktiviti guru dan murid menjadi elemen utama dalam suasana pembelajaran yang spesifik.
Ciri-ciri
pendidik kreatif
- Keupayaan pelbagaikan kaedah PdP sesuai dengan kebolehan murid – bercerita, main peranan, lawatan , peta minda, inkuiri.
- Fleksibel & terbuka dalm PdP – sedia terima idea murid, galak murid soal, pemaaf, suka kepelbagaian dan kerencaman idea bakat dan tingkah laku murid, gemar layan pertanyaan murid. Sesuaikan PdP dengan gaya pembelajaran murid, tekankan soal minat, intelektual, kreativiti, sikap, penghayatan.
- Guna alat bantuan terkini – komputer, perisian (software), internet- sesuaikan dengan situasi
- Beri peluang pelajar jana idea
- Aplikasi dalam pelbagai situasi – kuatkan daya ingatan
- Pengurangan kos operasi – contoh : jimat borang dalam agensi (2 borang kurangkan jadi 1 borang)
- Penjimatan masa – penggunaan ICT dlam PdP
- Peningkatan hasil kerja – contoh: perubahan prosedur periksa kenderaan komersial (JPJ dapat periksa banyak kenderaan)
- Peningkatan dalam tahap kepuasan hati pelanggan – (penilaian ibu bapa terhadap pengurusan pihak sekolah)
Aspek
inovasi dalam pendidikan
- Bersifat 'simple' - berfokus
- Bermula secara kecil-kecilan – tahu matlamat asal, spesifik
- Ciptaan masa kini – guna pada masa sekarang, ada aplikasi serta merta.
- Prinsip
inovasi dalam pengajaran
Keputusan berdasarkan matlamat jelas - Bantu rakan/berpasukan
- Kongsi idea belajar melalui pengalaman
- Inovasi perlu dicari
- Pelaksanaan
inovasi dalam pengajaran
Kreativiti- lihat sejauh mana projek inovasi penuhi ciri-ciri keaslian (idea yang asli) & adaptasi (penambahbaikan dan pengubahsuaian idea asal).
Hasil inovasi diukur dengan ambil kira terhadap pelaksanaan dan replicability sesuatu inovasi
Tahap pelaksanaan - Lihat sejauh mana ia telah berjaya secara penuh (lepasi peringkat percubaan)
Secara percubaan – (di peringkat Prototaip)
Replicability - Lihat sejauh mana ada ciri replicability dan terbukti boleh diguna pakai oleh individu tanpa kos tinggi
Impak (outcome)- Dinilai melalui kriteria efisen (kecekapan sesuatu inovasi)
Efisien – sejauh mana berkesan dalam menyumbang kepada peningkatan pendidikan negara.
Signifikan - penuhi ciri signifikan, beri impak kepada keberkesanan dan kecekapan PdP.
Cabaran
pelaksanaan inovasi kurikulum yang berkesan
- Demografi guru yang berbeza - lokasi sekolah
- Keupayaan guru dari segi motivasi, sikap, pengetahuan, dan kemahiran tentukan kesediaan guru.
- Sikap guru (Omar Hashim )
- Faktor inesia – rasa selesa dan puas hati dengan apa yang dialami
- Rasa terancam – tidak yakin dalam membuat sesuatu yang baru
- Masa dan kemudahan – tidak cukup masa dan kemudahan
Tumpuan
dalam teori tahap perkembangan guru (Fuller 1975)
(i) Tahap tumpuan peribadi
Tahap survival, rasa terancam dan kurang selamat kerana rasa mempunyai kelemahan, kurang keyakinan diri, kemahiran dan pengetahuan.
(i) Tahap tumpuan peribadi
Tahap survival, rasa terancam dan kurang selamat kerana rasa mempunyai kelemahan, kurang keyakinan diri, kemahiran dan pengetahuan.
Persoalan –
bentuk penampilan guru, kehendak dan keperluan pengurusan sekolah.
Sukar
laksanakan inovasi – psikologi kurang stabil.
(ii)
Tahap tumpuan tugas.
Stabil emosi.
Stabil emosi.
Berfikir
cara melaksanakan tugas dengan baik seperti penyediaan bahan pengajaran,
berkerjasama dengan rakan setugas, dan sedia terima info baru tentang tugas.
Sedia buat
inovasi bila diperlukan.
(iii)
Tahap tumpuan kesan
Fikir implikasi pengajaran dan inovasi terhadap murid.
Fikir implikasi pengajaran dan inovasi terhadap murid.
Prihatin
terhadap kewajaran aplikasi yang diajar utuk manfaat murid, guru dan masyarakat.
Lebih kritis,
tahu rasional dalam melakukan inovasi.
Tumpuan guru
Model Mengatasi Rintangan Perubahan (1978)
- Tumpuan tiada berkaitan - kurang beri tumpuan kerana kurang info, inovasi tidak beri kepentingan, kurang ambil tahu
- Tumpuan berkaitan peribadi - fikir tentang kemampuan diri dan kesediaan membuat inovasi.
- Tumpuan terhadap self survival.
Persoalan :
- Mampukah dari segi kemahiran, kecekapan, pengetahuan dan pengalaman, masa, keluarga, waktu senggang.
- Tumpuan berkaitan tugas - laksana inovasi dengan cekap.
- Tambah baik kecekapan pengajaran, sedia bahan kurikulum yang menarik, guna media pengajaran secara kreatif & kritis, tarik minat murid, wujud interpersonal.
- Tumpuan berkait kesan - tahap keyakinan tinggi dalam laksana tugas.
- Inovasi beri impak kepada murid.
Peringkat
adaptasi inovasi dalam pendidikan :
1. Individu – dibuat oleh guru kreatif melalui timba ilmu, teliti persekitaran, bina idea hasilkan teknologi baru @ baiki kualiti @ selesai masalah (modifikasi)
1. Individu – dibuat oleh guru kreatif melalui timba ilmu, teliti persekitaran, bina idea hasilkan teknologi baru @ baiki kualiti @ selesai masalah (modifikasi)
2. Organisasi – aktif dan prospektif (cari peluang, kuasai keadaan untuk raih keuntungan maksimum).
Organisasi
inovatif - berwawasan, bijak atur strategi
Elemen-elemen asas inovasi dalam organisasi (Kelly Dan Littman (2000) :
Elemen-elemen asas inovasi dalam organisasi (Kelly Dan Littman (2000) :
- Kepekaan – peka persekitaran,
- Tingkatkan keselesaan dan kualiti muafakat – perbincangan info & fakta
- Kepakaran terhad kajian secara bersendirian, tidak khusus & berterusan – tiada kesinambungan
- Kesan sampingan negatif tidak dipulihkan – ancam kreadibiliti inovasi, sokongan tidak konsisten, wujud perbezaan pendapat, kurang sambutan, banyak kritikan, wujud kekeliruan tentang definisi dan keperluan inovasi
- Inovasi
Dalam Mendasari Perkembangan Pendidikan
Inovasi kurikulum – isi pembelajaran, tema, aspek pembelajaran, reka bentuk dan gubahan bahan pembelajaran, strategi, pelaksanaan kurikulum
Inovasi pengajaran – kaedah, pendekatan, cara, pengurusan, organisasi, perancangan & pelaksanaan pengajaran
Inovasi profesional – personaliti, cara & budaya, kecekapan, kepakaran, amalan baru, pemikiran baru, adaptasi inovasi
Inovasi pemikiran - perkembangan minda yg progresif, fikiran terbuka, pembacaan yg kreatif, cetus idea
Inovasi persekitaran belajar – suasana dan tempat belajar
Inovasi pengurusan – inovasi dalam sistem pengurusan, hubungan, sokongan, penyelesaian masalah
Inovasi teknologi – sumbang kreativiti dalam PdP, pengurusan sekolah
No comments:
Post a Comment